skip to Main Content

مقایسه ترجمه های مختلف از کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۴

مقایسه بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا 2024

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان پزشکی انتخاب بهترین ترجمه از میان کتاب های رفرنس اصلی علوم پایه است . در این مقاله تصمیم داریم بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا ویرایش جدید که در سال ۱۴۰۳ توسط انتشارات های مختلف به چاپ رسیده است را معرفی کنیم .

برای بررسی و انتخاب بهترین ترجمه از کتاب های علوم پایه پزشکی میبایستی بعضی از مشخصات را مورد نظر قرار داد . به طور مثال روان بودن ترجمه ی کتاب ها یکی از مهمترین موارد برای بررسی و انتخاب بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا است . در کنار این مورد , نوع  و کیفیت چاپ کتاب هم میتواند برای دانشجویان مورد اهمیت باشد . ما در این مقاله سعی میکنیم با عکس , جدول و تصویر مقایسه ای جامع از میان این سه ترجمه داشته باشیم .

ولی توصیه میکنیم تا آخر مقاله را مطالعه کنید و از اطلاعاتی که در مورد این کتاب گفته شده استفاده نمایید.


مشخصات کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۴

کتاب Junqueira Basic Histology  یکی از معتبرترین کتاب های بافت شناسی در دنیا است که ویرایش هفدهم آن در سال اخیر هم به فارسی ترجمه شده است و هم ویرایش بافت شناسی جان کوئیرا زبان اصلی آن به بازار ارائه شده است . این کتاب در ابتدای انتشار به صورت دو جلدی توسط انتشارات خسروی و انتشارات جعفری در سال های دهه ۸۰ ارائه میشد . در دهه ۹۰ ترجمه های مختلفی از این کتاب توسط انتشارات هایی نظیر ارجمند , اندیشه رفیع , آرتین طب و سبحان ارائه شده بود . از دوره گذشته یعنی ویرایش شانزدهم به این سو , چهار ترجمه معتبر از این کتاب ارائه شده است که در ویرایش هفدهم هم همان گروه مترجمین و ناشرین به ترجمه کتاب بافت شناسی جان کوئیرا مبارت ورزیدند .


جدول مقایسه کامل ترجمه های فارسی کتاب بافت شناسی جان کوئیرا

ما در جدول زیر سعی میکنیم مشخصات کامل این کتاب ها را با هم مقایسه کنیم و بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا را از این منظر پیدا کنیم.

جلد کتابانتشاراتمترجمینتعداد صفحهنوع جلدنوع کاغذقیمت پشت جلد
کتاب بافت شناسی پایه جان کوئیرا 2024 | ترجمه دکتر بهادراندیشه رفیعدکتر شیرازی و همکاران۷۱۰جلد سختتحریر۵۵۰.۰۰۰ ت
کتاب بافت شناسی جان کوئیرا 2024 دکتر حسن زاده - ترجمه دانشگاه تهرانابن سینادکتر حسن زاده و همکاران۶۸۴جلد سختتحریر۵۵۰.۰۰۰ ت
کتاب بافت شناسی جان کوئیرا 2024 - نشر آرتین طب - دکتر نوبختآرتین طبدکتر ملیحه نوبخت و همکاران۷۱۹جلد نرمتحریر۵۰۰.۰۰۰ ت
جلد کتاب بافت شناسی جان کوئیرا دکتر عمیدی 2024حیدریدکتر عمیدی  و همکاران۵۷۴جلد سختتحریر۶۰۰.۰۰۰ ت

مهم ترین تفاوت در ترجمه های بافت شناسی جان کوئیرا

یکی از مهم ترین نکاتی که در ترجمه های بافت شناسی جان کوئیرا مشاهده میشود تفاوت در میزان صفحات آنهاست . ترجمه های مختلف بین ۵۷۰ تا ۷۱۰ صفحه متغیر هستند . علت اصلی این موضوع نوع صفحه بندی ناشرین و انتخاب فونت کوچک تر توسط برخی ناشرین است . البته خلاصه نویسی بعضی مترجمین و موجز نویسی آنها باعث شده تا بعضی مباحث به طور کلی به نسبت ترجمه اصلی تفاوت داشته باشد .

نکات مثبت ترجمه های مختلف بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۴

ارزیابی کتاب بافت جان کوئیرا ترجمه دکتر حسن زاده | نشر ابن سینا

کتاب بافت دکتر حسن زاده یکی از قدیمی ترین ترجمه های موجود از کتاب بافت جان کوییرا است لذا در طی این سال ها و ترجمه های متمادی که از این کتاب ارائه شده میتوان دید که عیب و نقص زیادی در این کتاب نمیتوان یافت , لذا با توجه به جمیع جهات و البته پر فروش بودن این کتاب نسبت به ترجمه های دیگر , میتوان به قطع گفت که کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ترجمه دکتر حسن زاده بهترین ترجمه فارسی از نظر دانشجویان بوده است.

ارزیابی کتاب بافت جان کوئیرا ترجمه دکتر عمیدی | نشر حیدری

کتاب بافت جان کوئیرا دکتر عمیدی یکی از ترجمه های موجود در بازار است که در دو دوره اخیر با قیمت مناسبی به بازار عرضه شده بوده . در عین حال این ترجمه با توجه با نوع جلد هارد , یکی از انتخاب های دانشجویانی بوده که به دنبال جلد محکم برای آن میگردند . البته ترجمه ی آن هیچوقت بی عیب نبوده و نسبت به آن انتقادهایی وجود داشته است.

ارزیابی کتاب بافت جان کوئیرا ترجمه دکتر شیرازی | نشر اندیشه رفیع

انتشارات اندیشه رفیع در بین دانشجویان پزشکی به عنوان یکی از بهترین ناشرین به لحاظ کیفیت ترجمه بوده است . در سال های اخیر هیچگاه ترجمه های علوم پایه از این انتشارات , مثل کتاب های فیزیولوژی گایتون , آناتومی گری یا جنین شناسی لانگمن نبوده که مورد انتقاد قرار گیرد , چرا که این انتشارات با استفاده از مولفین و مترجمین  برتر هر رشته و البته بازخوانی های مکرر , از ایجاد اشکال در ترجمه ی کتاب های چاپی خود به خوبی جلوگیری کرده است . کتاب بافت شناسی جان کوئیرای این نشر هم ترجمه بسیار روان و خوبی دارد و در میان دانشجویان پزشکی به عنوان یکی از بهترین ترجمه از کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۴ شناخته شده است . شکل های رنگی , ترجمه های کامل از زیرنویس های جداول و شکل ها جزو برتری های این ترجمه نسبت به ترجمه های دیگر است.

ارزیابی کتاب بافت جان کوئیرا ترجمه دکتر ملیحه نوبخت | نشر آرتین طب

کتاب بافت شناسی دکتر نوبخت یکی از ترجمه های اصلی کتاب بافت شناسی جان کوئیرا است . این کتاب اولین ترجمه ای از بافت جان کوئیرا بود که به بازار کتاب عرضه شد . ترجمه آن سلیس و روان است  و شکل های آن به صورت تمام رنگی بر روی کاغذ تحریر به چاپ رسیده اند . اساتید بسیاری از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور , نظیر شیراز, تهران , کاشان , سمنان , اردبیل , ارومیه , اصفهان , بوشهر و … در ترجمه این کتاب مشارکت داشته اند .کیفیت چاپ این کتاب نسبت به ترجمه های دیگر یک مقدار بهتر است و متن آن به علت تو پر بودن و بزرگتر بودن فونت تا حدودی مطالعه ی این کتاب را آسان کرده است.


اشکالات ترجمه های مختلف از کتاب بافت شناسی جان کوئیرا

ترجمه های مختلف هر کدام دارای ایراد های متفاوتی بوده اند و هیچ ترجمه ای هیچگاه بدون ایراد نیست . اما بعضی ایراد ها ترجمه را دچار اشکال میکنند, لذا ما در این بخش این گونه ایراد ها را از هر ترجمه گوشزد میکنیم .

به طور مثال بعضی مطالب از کتاب اصلی جان کوئیرا در ترجمه فارسی دکتر عمیدی مشاهده نمیشود . این موضوع احتمالا از دو موضوع نشات میگیرد , اولی عدم دقت مترجم به ترجمه کامل مبحث , و یا دوم اینکه مترجم موضوع را کم اهمیت دانسته و لذا آن مورد یا پاراگراف را ترجمه نکرده است . فصول سوم و چهارم کتاب دارای مواردی این چنینی بوده است.

یا مورد دیگری که در ترجمه تمامی انتشارات ها مشاهده میشد عدم ترجمه شکل هاست . هیچ کدام از ترجمه ها اقدام به ترجمه ی کامل شکل ها ننموده است و صرفا جداول را ترجمه کرده اند . البته ترجمه زیرنویس های شکل ها توسط اکثر ناشرین انجام شده است , تنها در بعضی جداول از ترجمه دکترعمیدی دیده شده که زیرنویس آن ترجمه نشده است.

ایراد بزرگی که در تمامی ترجمه ها دیده میشود عدم وجود پاسخ نامه در بخش ارزیابی و سوالات آخر فصل است . اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید باید به بخش student Consult  کتاب زبان اصلی مراجعه بفرمایید . هیچ کدام از ترجمه های موجود , مبحث پاسخنامه را در کتاب چاپ نکرده اند


مقایسه کیفیت چاپ و ترجمه کتاب بافت شناسی جان کوئیرا

برای مقایسه چهار ترجمه ی این کتاب و یافتن بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا میتوانید روی شکل زیر کلیک کنید . یک صفحه از یک مبحث یکسان از این ۴ ترجمه یکجا جمع شده است . شما میتوانید با مطالعه و مقایسه هر چهار متن به بهترین ترجمه ای که مد نظر دارید دست یابید .

مقایسه ترجمه های مختلف از بافت شناسی جان کوئیرا 2024

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله از جهات مختلف کتاب بافت شناسی جان کوئیرا را به صورت کامل مقایسه کنیم . در صورتی که شما هم مزیت یا معایبی در ترجمه های حاضر دیده اید , خوشحال میشویم تا نظرات خود را در بخش کامنت برای بقیه دانشجویانی که به این مقاله مراجعه میکنند ارائه دهید تا آنها از نقطه نظرات دقیق شما نیز بهره مند شوند . امیدواریم در مقاله بهترین ترجمه بافت شناسی جان کوئیرا توانسته باشیم اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم.


سوالات متداول

بهترین ترجمه فارسی از کتاب بافت شناسی جان کوئیرا ۲۰۲۴ برای کیست ؟

بهترین ترجمه ی فارسی از کتاب بافت جان کوئیرا از انتشارات ابن سینا و زیر نظر دکتر غلامرضا حسن زاده است .

بهتر است کتاب بافت شناسی جان کوئیرا را به زبان اصلی بخوانیم یا فارسی ؟

کتاب بافت شناسی جان کوئیرا زبان اصلی برای دانشجویانی که به زبان انگلیسی مسلط هستند توصیه میشود.

قدیمی ترین ترجمه فارسی از کتاب بافت شناسی جان کوئیرا از کدام انتشارات است ؟

قدیمی تری ن ترجمه کتاب بافت شناسی جان کوئیرا اثر اساتید دانشگاه تهران است که زیر نظر دکتر حسن زاده و با حمایت انتشارات ابن سینا هر سه سال یکبار به چاپ میرسد.

0 دیدگاه

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
preloader